ترس از خشک مقدس ها

در حکمت 150 نهج البلاغه امیر المومنین داریم یُحِّب ُّالصالِحینَ ولایعملُ عَمَلَهُم ویُبغِضُ المذنبین وهواَحدَهم... این سخن خطاب به افراد خشک مقدس هست. افرادی که صالحین را دوست دارند اما عمل های آنها را انجام نمی دهند. مثلا عشق به آیت الله بهجت و یا علمای اخلاق یا شهدا و ... که واقعاً هم اون هارو دوست دارن ولی ولایعملُ عَمَلَهُم موقعی که نوبت سبک زندگی این بزرگوران می شود خیلی با سبک زندگی آنها کاری ندارند و حضرت می فرمایند اینجوری نباش و واقعاً اگر دلداده این آدم های بزرگ هستی در عمل از آنها الگو بگیر و می فرمایند ویُبغِضُ المذنبین َ وهواَحدَهم... یعنی اون آدمی نباشید که بغض داشته باشید به گناه کاران اما خودشما یکی از گناه کاران باشید. این درست بر می گرده به همه ما بچه مذهبی ها که گاهی اوقات چنان به یک آدم گناه کار نگاه می کنیم که خداوند هم نگاه نمی کنه مثلاً میگیم فلان فلان شده پس فطرت یا این جرثومه کثافت و... که باید دقت کنیم که اینجا منظور بغض به گناه کاران هست نه ظالمین ولی بغض به ظالمین داشتن اساس دین هست. کی میتونه بگه که به غیر از ائمه معصومین و بندگان خاص تو حیطه گناه وارد نشده؟ گاهی وقت ها یکی گناه و نقصش عیان هست مثل یه خانومی که ظاهرش درست نیست ولی گناه و نقص ما درون ماست مخصوصاً بچه مذهبی ها که حتی تو دعا ها داریم که خدایا اگر مفتضح کنی مرا حتی آسمان به من لعن می کند و مردم برای تشیع جنازه من نخواهند آمد. اگر ما یک نگاه خراب به آدم ها داشته باشیم نمیتونیم برای آدم ها کار فرهنگی بکنیم.

ترس از خشک مقدس ها

نمونش خودم که از خانواده مذهبی بودم هیچ هنری نکردم حالا یکی تو یک خانواده بزرگ شده که هدایت توش نبوده و تا چشم باز کرده ماهواره بوده و ...  و وقتی به چنین آدم هایی می رسیم چنان عصبانی می شیم و خون جلوی چشای مارو میگیره که که به این موضوع فکر نمیکنیم که بابا اصلاً به این بنده خدا هدایت نرسیده. اینجور آدم های خشک مقدس تنها چیزی که از دین پیغمبر دیدن یه کتاب دینی مزخرف مدرسه بوده که واقعاً همه ماها ازش زده ایم که نه زیبایی های دین رو توش نشون میدن نه معرفت نه محبت و اصلاً اومدن دین رو از همه چیز ها جدا کردن. شاید خیلی ها ظاهرشون بد باشه اما شاید به انقلاب و اعتقادات از ماها پایبندتر باشند. خب ما باید با دید دلسوزی با این ها صحبت کنیم و کم کم بیاریمشون تو خط. هروقت ما از روی دلسوزی به سمت آدم ها رفتیم اون موقع هست که موفقیم...

پ,ن: مردی از اهل شام که تحت تأثیر تبلیغات زهرآگین معاویه نسبت به اهل بیت (ع) قرار گرفته بود، وقتی امام حسن (ع) را دید، شروع به فحش و ناسزا گفتن به امام کرد، امام حسن (ع) همچنان ساکت بود تا اینکه فحاشی مرد شامی به پایان رسید؛ امام رو به وی کرده فرمود: «ای پیرمرد! گمان می کنم که غریب هستی اگر چیزی بخواهی به تو می دهیم، اگر راه گم کرده ای نشانت می دهیم، اگر گرسنه ای، سیرت می کنیم، اگر نیازمندی، تو را بی نیاز می کنیم. » مرد شامی، ساکت و مبهوت به چهره ی امام نگاه می کرد و متحیر ماند که چه بگوید و چگونه عذرخواهی کند در پایان، با شرمساری گفت: خدا خود می داند که رسالت خویش را در کدام خاندان قرار دهد.

/ 27 نظر / 134 بازدید
نمایش نظرات قبلی
بی نام

حرفات بعضی وقتا خیلی درسته بعضی وقتا نه. مطمئنم که خودتم قبول داری. نمیگی که معصومی؟؟ راستی، این طرح هایی که هست کار خودته؟ قشنگه. بعضیاش. منم گرافیستم. خوشم اومد. سلیقه و دانشش رو داری

در آرزوی شهادت....

سلام بر اخوی عزیز اولا امام حسن مجتبی علیه السلام بودند دوما اخوی!اون کسی که با حجاب ناجور میاد توی راهپیمایی وقتی صدا و سیما باهاش مصاحبه میکنه تشویق میشه ک احتمالا شما موافقی ک باشه ولی اگر این انقلاب به این چند درصد آدم وابسته است میخوام اصلا نباشه سوما هیچ کس معصوم نیست چهارما اگر این افرادی ک از معارف ناب اسلام کم به ان ها رسیده بد نگاه نکنی پررو تر میشن اگر هم قراره از دین زده بشن به درک این بد نگاه کردن امر به معروفه پنجما نکته اصلی ک میتونست جلوی این همه انتقاد من رو بگیره این بود که نیت اون نگاه بد چیه غروره نفرته امر به معروفه نهی از منکره رضای خداست یا رضای خدا هم قاطیشه یا اصلا کلا برای ریاست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ الدعا یاعلی

فاطمه

سلام بزرگوار پست به جایی بود فقط اینکه خوب میشد اخرش اشاره ای میکردید چطور ؟! با چه بیانی؟! از کجا شروع کنیم؟! آخه ان شالله میخوام از روی دلسوزی به سمت این ادما برم و یه ادم موفق بشم(البته به تعبیر شما) جدا چه میشه کرد توجه کردین گوش نمیدن یا نمیخوان گوش بدن و اگه بعضیاشون گوش بدن مسائل اقتصادی و سیاسی پیش میکشن و یا اخرش مثل اینکه کم میارن بچه خطابت میکنن ما این دوران شما رو گذروندیم یعنی شما داری راه اشتباه رو میری حرف از شست و شوی مغزی پیش میارن و یا اگه با دلیل و مدرک براشون بگی میگن این تفسیر تو و امثال توست یا ارحم الراحمین راستی روایتی که ذکر کردین امام حسن مجتبی ع بودند از اساتید به نام و سرشناس بارها شنیدیم و شما برای اطمینان به کتب مرجع مراجعه کنید مثلا بحارالانوار ، ج 43 ، 344 فصل 4 از قصه هایی از زندگانی امام حسن ع(ذیل روایت 16) و یا مناقب آل ابى طالب /ج 4 /ص 19 /فصل مكارم اخلاق امام حسن (ع) می تونید مراجعه کنید.

فاطمه

سلام ممنون از راهنمایی تون شما که هنوز پستتون رو اصلاح نکردین!!! منبع هم که ذکر شد!

دختر ایرانی

پست قدیمیه...ولی من یه چیزی میگم !:تو خانواده مذهبی بی دینی خیللللللللللللی بده نه؟گناهش بیشتره............خطاب به من 2سال پیش[دلشکسته][دلشکسته]

مهدی قادری

سلام حرفات رو کامل قبول دارم اما از عکست خوشم نیومد چون عکست این و نشون میده که همه اونایی که دکمه آخر یقه هاشون رو میبنند خشکه مقدس هستن و این اصلا درست نیست چون همه طلبه ها این کار رو میکنند و حتی همه روحانی ها و مراجع ما و ضمنا دقت کردین که کسایی هم که کروات میبندن یقه هاشون رو میبندن ولی همونا افرادی رو که بدون کروات هستند و یقه هاشون رو میبندند مسخره میکنند . لطفا عکسش رو عوض کن

سید محمد

با اجازه کپی عکس و متن

ابراهيم

ميشه بگي دقيقا منظورت كدوم كتاب ديني مدرسه مزخرف بوده؟؟ لزوم پخته و بهتر شدن چيز ديگه است. اما فكر ميكنم مزخرف ديگه بي انصافيه

جلال

سلام خیلی از مطالب سایت عالی هستن ولی از این عکس خوشم نمیاد همه دید گرافیکی ندارن که معنی اون سنجاق رو بفهمن در کل ما طلبه ها رو انداختی تو حیطه ی اتهام امام خامنه ای یه نکته در مورد حافظ فرمایش کرده که حقیر خلاصش رو عرض می کنم: اگه میخوای مثل حافظ یه سر و گردن از تمام گرافیست ها بالاتر باشی ، از هر صد تا طرح که میاد به ذهنت یکیش رو به اشتراک بزار اونوقت ماندگار میشی این پست رو نمیپسندم چون یک سری فقط به عکس توجه می کنن و مطلب رو نمیخونن- پس نباید طوری جلوه میدادی که دید انسانهای کوته فکر و سوء استفاده گر نسبت به امثال حقیر بدتر بشه یا علی داداش